onsdag 6. januar 2010

Andre hunders erfaringer

Vi må dvele litt mer med nyttårsfeiring. Temaet opptar oss. Jeg lever i nuet, men Marit grubler. Så nå vil hun tenke høyt. Etter den store festdagen fulgte vi en tråd på Canisforumet som het "Slik gikk nyttårsaften". Denne tråden feide litt i alle retninger, men det er alltid noe å hente; noe å lære. En signatur "Zapp" delte noen erfaringer som ble tankevekkende for oss.
Jeg gjengir fritt og løsrevet fra sammenhengen; Zapp hevdet at nyttårsfobi ofte rammet sterke hunder. Usikre og nervøse hunder taklet ofte sin redsel med passivitet. De har et handlingsmønster de kjenner og kan anvende, mens den handlingsorienterte hunden blir uten et alternativ som fungerer når det skumle raser mot himmelen med et vidt spekter av lyd og lys.
Dette ble en måte å forstå min Schnauzers angst på. Jeg har den glade, stolte og selvstendige hunden. Jenta som ordner opp. Er det skummelt så ligger det i ryggmargen at det skal varsles, og deretter buser hun frem med grov røst og reist bust. Hun handler, og "skumleriene" skal stoppes. Så har hun egentlig ikke mer å sette inn; hun har gjort jobben sin.
I forhold til fyrverkeri så blir hundens problem uløselig. Hun har ingen vanskeligheter med skudd generelt. Men fyrverkeri kommer når det er mørkt; det hyler, smeller, freser, lyser og så videre. Hver gang dette oppleves blir hun fratatt sitt handlingsmønster, og hun har ikke noe annet å sette inn. Så hun blir litt redd første året, mer redd andre året og tredje året kommer panikkanfallet.
Fjerde og femte året i hundens liv blir hun skjermet, og hjulpet til å takle uvesenet. Hun begynner å lære at det er mulig å takle dette med tilbaketrekking.
Det denne Zapp forteller meg i sine innlegg er at hunden lærer best og mest ved erfaring så da får jeg støtte for den veien vi har valgt. Hindre panikkanfall, og tilby løsningsalternativ som er til å leve med.
Hunder er forskjellige, men dette er en måte å forstå min hund på. Så jeg sender en takk til Zapp som deler av det som antagelig er erfaringer fra eget hundehold. Vi vil jo gjerne forstå, og handle ut fra det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar